Pn - Pt 9:00 - 16:00
81 532 21 21
Lublin, ul Rusałka 17b

Oliwki w codziennej diecie

Oliwki w codziennej diecie

Oliwki są to owoce drzewa oliwnego i są jednym z najważniejszych produktów w diecie śródziemnomorskiej. Ich uprawa liczy sobie 5-6 tysięcy lat.

Kolor oliwki zależy od stanu dojrzałości w jakim została zebrana. Zielone zbierane są w optymalnym momencie dojrzewania. Kolor różowy, winny lub kasztanowy to wynik zbiorów tuż przed ich pełną dojrzałością. Czarne oliwki, które kupujemy w Polsce to zazwyczaj zielone oliwki, które uległy procesowi czernienia w zalewie solankowej.

Warto włączyć oliwki do codziennej diety. Wspomagają trawienie, są niskokaloryczne, zawierają zdrowe tłuszcze, a także wiele witamin i minerałów. Obfitują przede wszystkim w nienasycone kwasy tłuszczowe (głównie  kwas oleinowy). Ponadto zawierają spore ilości wapnia , potasu , sodu, magnezu, fosforu i żelaza. Są bogate w beta-karoten, witaminę A, E, błonnik, przeciwutleniacze oraz witaminy z grupy B.

 

Wiecie, że oliwki nie tuczą! 12 małych oliwek to średnio 40 kcal.

Ciekawostka jest taka, że wg greckiej mitologii pierwsze drzewko oliwne na Ziemi zasadziła Atena, której Zeus w zamian podarował władzę nad Atenami i Attyką. Uważał on drzewko to za bezcenny podarunek dla ludzkości  oraz klucz do wieczności i antidotum na różne choroby. W efekcie oliwki uważano za świętość, a ludzie nie mogli ich dotknąć.

Oliwki w kuchni, szczególnie śródziemnomorskiej, mają bardzo szerokie zastosowanie. Są świetnym dodatkiem do przekąsek i dań głównych. Dodaje się je do potraw mięsnych, ryb, owoców morza, pizzy, spaghetti i sosów do makronu. Ale najbardziej popularnym sposobem wykorzystania oliwek, jest po prostu dorzucenie ich garści do sałatek.

Sprawdź nas!

Zapisz się na Freshsletter!
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Instagram
Instagram
Zamów dietę
Zamów dietę testową
Dieta testowa
Skonfiguruj dietę
Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.